Pierwsza informacja przetłumaczona na język urzędowy oznacza, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla elektryfikacji linii kolejowej Łuków – Lublin (lk30). W praktyce to znak, że będzie mogło tamtędy jeździć więcej pociągów. Koszt projektu to ponad 13,6 mln zł netto.
Trasa liczy ok. 106 km i wiedzie poprzez Radzyń Podlaski, Parczew, Lubartów aż do Lublina. Ma zostać objęta elektryfikacją na całej długości, co umożliwi przewoźnikom realizację bezpośrednich połączeń ekologicznymi pociągami. Nie będzie wówczas konieczności wymiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, a to z kolei przełoży się na sprawniejsze i krótsze podróże.
Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Multiconsult Sp. z o.o. Dokumentacja projektowa ma powstać do 2027 r.
Projekt „Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin” jest jednym z pięciu realizowanych w województwie lubelskim z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Wartość całego projektu (dokumentacja i budowa) to ok. 378 mln zł.
To druga umowa na projekt w woj. lubelskim z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.” We wrześniu została podpisana umowa z wykonawcą projektu linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z włączeniem Kraśnika Fabrycznego do sieci kolejowej.
– Zakończenie prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na trasie Lubartów – Parczew” to jednocześnie początek nowego projektu elektryfikacji linii w ramach Programu Kolej Plus. Pod imponującą kładką nad torem w Lubartowie, po której przejdą dzisiaj pierwsi mieszkańcy osiedli Królów Polskich i 3 Maja, przebiegała będzie wkrótce sieć trakcyjna, która zwiększy możliwości przewoźników i zarządcy infrastruktury. Skorzystają również pasażerowie dzięki lepszej ofercie podróży – będą dodatkowe połączenia – powiedział Piotr Kaliszewski, doradca wiceministra infrastruktury.
Nowe bezpieczne przejście nad torem w Lubartowie
Kładka, o której powiedział doradca wiceministra, również jest najnowszą dumą PKP. Przejście kosztowało ponad 7 mln zł netto, ma 51 metrów długości i łączy dwa lubartowskie osiedla: Królów Polskich i 3 Maja. Wejście na obiekt jest dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z jednej strony jest chodnik (konstrukcja kładki jest na poziomie gruntu), a z drugiej, gdzie znajduje się spadek, są pochylnia i schody. Bezpieczne przejście oświetlają energooszczędne lampy.
– Budowa kładki w Lubartowie jest kontynuacją inwestycji prowadzonej na odcinku linii Lubartów – Parczew, gdzie z podróży koleją pasażerowie korzystają od 2021 r. Mamy nadzieję, że nowa kładka poprawi komfort życia mieszkańców Lubartowa i bezpieczeństwo transportu kolejowego, a także przyczyni się do rozwoju miasta – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Budowa nowej kładki to część projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew” za ponad 90 mln zł (netto). Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.