Konsultacje społeczne obejmowały: Miasto Kraśnik, Gminę Kraśnik, Gminę Annopol, Gminę Dzierzkowice, Gminę Gościeradów, Gminę Trzydnik Duży, Gminę Urzędów, Gminę Wilkołaz, Gminę Zakrzówek i dotyczyły projektu Strategii Rozwoju Ponadlokalnego obszaru obejmującego na lata 2023-2027, z perspektywą do 2035 roku.
Na podstawie uzyskanych wniosków przeprowadzono analizę SWOT, na bazie której wyznaczono cele i kluczowe kierunki rozwojowe dla Obszaru Współpracy Ponadlokalnej oraz zakres niezbędnych do podjęcia działań.
Silne strony to między innymi:
- rosnąca aktywność społeczna mieszkańców,
- aktywne organizacje pozarządowe,
- przyjazny klimat dobrosąsiedzki, wolne tereny możliwe do przekształcenia w tereny inwestycyjne,
Nie zabrakło również słabych stron takich jak:
- starzejące się społeczeństwo i wzrastająca liczba osób w wieku poprodukcyjnym,
- niska jakość części terenów publicznych i występowanie niezagospodarowanych przestrzeni dla mieszkańców,
- niedostateczna powierzchnia uzbrojonych terenów inwestycyjnych,
- niewykorzystany w pełni potencjał OZE,
- niewykorzystany w pełni potencjał turystyczny,
W 2035 roku, Obszar Współpracy Ponadlokalnej będzie odznaczał się efektywną współpracą tworzących go gmin, ze szczególną rolą Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Kraśnika jako rdzenia i źródła działań rozwojowych w sferze środowiskowej, przestrzennej, gospodarczej i społecznej. Współdziałanie gmin pozwoli na osiągnięcie wysokiego poziomu rozwoju obszaru oraz zbudowanie jego konkurencyjności na tle regionalnym i krajowym poprzez odpowiednie wykorzystanie walorów środowiskowych, rozbudowę systemu komunikacyjnego, specjalizację gospodarczą opartą na klastrach tematycznych i rozwój mieszkalnictwa.
— czytamy w podsumowaniu konsultacji.
Wyodrębniono także cztery strategiczne obszary współpracy: środowisko, przestrzeń, gospodarka i społeczeństwo. W ramach każdego z obszarów wyznaczono cel strategiczny. Jeśli chodzi o środowisko to będą to: zwiększenie wykorzystania OZE i skuteczne zagospodarowanie odpadów. W obszarze przestrzeni chodzi poprawę dostępności komunikacyjnej i jakości taboru. Gospodarka to zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej, a społeczeństwo to poprawa jakości życia społeczeństwa i rozwój mieszkalnictwa.
Ponadto w ramach przeprowadzonych konsultacji mieszkańcy najczęściej wskazywali warunki przyrodnicze jako najsilniejszą stronę regionu, a niewykorzystanie potencjału turystycznego jako najsłabszą.